freeforum.gr

δοκιμαστική λειτουργία - συμβουλές καλόδεχτες

Krisnamurti

User avatar
caprica
Posts: 145
Joined: Sat Feb 15, 2014 9:06 pm

Krisnamurti

Postby caprica » Thu Apr 17, 2014 4:09 pm

Τρέφω μεγάλη εκτίμηση για τον Κρισναμούρτι. Και ευτυχώς κυκλοφορούν αρκετά βίντεο με τον ίδιο να μιλάει. Μερικά έχουν ήδη υπότιτλους στα Ελληνικά. Βέβαια η ποιότητα είναι χάλια, αλλά χαλάλι του.
Αρχικά το κείμενο που έγραψε ο ίδιος για να περιγράψει τον πυρήνα της διδασκαλίας του

Ο Πυρήνας της Διδασκαλίας
Γράφτηκε από τον Κρισναμούρτι το 1980 μετά από παράκληση της βιογράφου του Mary Lutyens.

Ο πυρήνας της Διδασκαλίας του Κρισναμούρτι περιλαμβάνεται στην δήλωση που έκανε το 1929 όταν είπε ότι, “Η Αλήθεια είναι μία χώρα δίχως μονοπάτι”. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να έρθει σε επαφή μέσα από κάποια οργάνωση, μέσα από κάποιο σύμβολο πίστεως, μέσα από κάποιο δόγμα, προσευχή ή τελετή, ούτε μέσα από κάποια φιλοσοφική ή ψυχολογική γνώση ή τεχνική. Πρέπει να την βρει μέσα από τον καθρέφτη της σχέσης, μέσα από την κατανόηση των περιεχομένων του δικού του νου, μέσω της παρατήρησης κι όχι μέσω της διανοητικής ανάλυσης ή της ενδοσκοπικής ανατομής.

Ο άνθρωπος έχει χτίσει για τον εαυτό του εικόνες σαν ένα φράχτη ασφάλειας—θρησκευτικό, πολιτικό, προσωπικό. Αυτά εμφανίζονται σαν σύμβολα, ιδέες, πίστεις. Το φορτίο αυτών των εικόνων δεσμεύει τη σκέψη του ανθρώπου, τη σχέση του και την καθημερινότητά του. Αυτές οι εικόνες είναι οι αιτίες των προβλημάτων μας οι οποίες διαιρούν τον άνθρωπο από τον άνθρωπο. Η αντίληψη του για τη ζωή διαμορφώνεται από τις ιδέες που ήδη έχουν εγκατασταθεί στον νου του. Το περιεχόμενο της συνείδησής του είναι ολόκληρη η ύπαρξή του. Η ατομικότητα είναι το όνομα, η μορφή και η επιφανειακή κουλτούρα που αποκτά από την παράδοση και το περιβάλλον. Η μοναδικότητα του ανθρώπου δεν έγκειται στo επιφανειακό αλλά στην απόλυτη ελευθερία από τα περιεχόμενα της συνειδήσεώς του, που είναι κοινά σε όλη την ανθρωπότητα. Συνεπώς δεν είναι ένα άτομο.

Η ελευθερία δεν είναι μία αντίδραση : η ελευθερία δεν είναι επιλογή. Αυτή είναι η προσποίηση του ανθρώπου ότι έχει επιλογή κι ότι είναι ελεύθερος. Η Ελευθερία είναι αγνή παρατήρηση δίχως κατεύθυνση, δίχως το φόβο της τιμωρίας και της ανταμοιβής. Η Ελευθερία είναι δίχως κίνητρο: η ελευθερία δεν είναι στο τέλος της εξέλιξης του ανθρώπου αλλά βρίσκεται στο πρώτο βήμα της ύπαρξής του. Στην παρατήρηση κάποιος ξεκινά να ανακαλύπτει την έλλειψη της ελευθερίας. Η Ελεύθερία βρίσκεται στην επίγνωση δίχως επιλογή της καθημερινής μας ύπαρξης και δραστηριότητας.

Η σκέψη είναι χρόνος. Η σκέψη γεννιέται από την εμπειρία και τη γνώση, που είναι αχώριστες από τον χρόνο και το παρελθόν. Ο χρόνος είναι ο ψυχολογικός εχθρός του ανθρώπου. Η δράση μας βασίζεται πάνω στη γνώση και κατά συνέπεια στο χρόνο, επομένως ο άνθρωπος είναι πάντα υπόδουλος του παρελθόντος. Η σκέψη είναι πάντα περιορισμένη κι έτσι ζούμε σε συνεχή σύγκρουση κι αγώνα. Δεν υπάρχει καμία ψυχολογική εξέλιξη. Όταν ο άνθρωπος αποκτά επίγνωση της κίνησης των δικών του σκέψεων, θα δει την διαίρεση ανάμεσα στον σκεπτόμενο και στη σκέψη, τον παρατηρητή και το παρατηρούμενο, τον εμπειρόμενο και την εμπειρία. Θα ανακαλύψει ότι αυτή η διαίρεση είναι μία ψευδαίσθηση. Τότε μόνον υπάρχει αγνή παρατήρηση που είναι ενόραση δίχως καμία σκιά του παρελθόντος ή του χρόνου. Αυτή η άχρονη ενόραση επιφέρει μία βαθιά, ριζικά μεταλλαγή στον νου. Η απόλυτη άρνηση είναι η ουσία του θετικού. Όταν υπάρχει άρνηση όλων αυτών των πραγμάτων που η σκέψη έχει επιφέρει ψυχολογικά, μόνον τότε υπάρχει αγάπη, που είναι συμπόνια και νοημοσύνη.

Copyright ©1980 Krishnamurti Foundation Trust Ltd.
https://www.youtube.com/watch?v=WXpt-LjMfzA
https://www.youtube.com/watch?v=7rbrEJsKr-w
https://www.youtube.com/watch?v=Z9mtS1A5Wy0
https://www.youtube.com/watch?v=tZQJ1RX4U6k
[youtube]WXpt-LjMfzA[/youtube]
[youtube]7rbrEJsKr-w[/youtube]
[youtube]Z9mtS1A5Wy0[/youtube]
[youtube]tZQJ1RX4U6k[/youtube]
Last edited by caprica on Tue Apr 22, 2014 5:11 pm, edited 1 time in total.




User avatar
caprica
Posts: 145
Joined: Sat Feb 15, 2014 9:06 pm

Re: Krisnamurti

Postby caprica » Wed Sep 17, 2014 2:41 pm

Krishnamurti Library of Athens

Αν δεν φέρουμε ηθελημένα μια ριζική αλλαγή στην εκπαίδευση, είμαστε άμεσα υπεύθυνοι για τη διαιώνιση του χάους και της δυστυχίας- και όταν τελικά γίνει κάποια τερατώδης και βάναυση επανάσταση, θα δώσει απλώς την ευκαιρία σε μια άλλη ομάδα ανθρώπων να γίνουν εκμεταλλευτές και απάνθρωποι. Η κάθε ομάδα που βρίσκεται στην εξουσία αναπτύσσει τα δικά της μέσα καταπίεσης, είτε πρόκειται για μία ψυχολογική πειστικότητα προπαγάνδας, είτε για ωμή βία.

Για πολιτικούς και οικονομικούς λόγους, η πειθαρχία έχει γίνει ένας σπουδαίος παράγοντας της σημερινής κοινωνικής μας δομής, και εξαιτίας της επιθυμίας μας να είμαστε ψυχολογικά ασφαλείς, δεχόμαστε και ακολουθούμε διάφορες μορφές πειθαρχίας. Η πειθαρχία εγγυάται ένα αποτέλεσμα- και για εμάς ο σκοπός είναι
πιο σημαντικός από τα μέσα - όμως τα μέσα καθορίζουν το σκοπό.

Ένας από τους κινδύνους της πειθαρχίας σ’ ένα σύστημα -πολιτικό, θρησκευτικό και λοιπά- είναι ότι το σύστημα γίνεται τελικά πιο σημαντικό από τα ανθρώπινα πλάσματα που είναι εγκλωβισμένα μέσα σ’ αυτό. Και τότε η πειθαρχία γίνεται το υποκατάστατο της αγάπης. Επειδή οι καρδιές μας είναι άδειες, μένουμε προσκολλημένοι στην πειθαρχία. Η ελευθερία δεν μπορεί να έρθει ούτε με πειθαρχία ούτε με αντίσταση, γιατί η ελευθερία δεν είναι στόχος, δεν είναι κάποιος σκοπός που πρέπει να τον πετύχουμε. Η ελευθερία βρίσκεται στο πρώτο βήμα- η ελευθερία βρίσκεται στην αρχή, όχι στο τέλος, δεν είναι κάτι που θα το βρεις κάποτε σε κάποιο μακρινό ιδανικό.

Ελευθερία δεν σημαίνει ευκαιρία για αυτοεπιβεβαίωση ή ότι παύεις να υπολογίζεις τους άλλους. Ο δάσκαλος που είναι ειλικρινής θα προστατέψει τα παιδιά και θα τα βοηθήσει με κάθε δυνατό τρόπο να μεγαλώσουν με τρόπο που να είναι αληθινά ελεύθερα. Αλλά είναι αδύνατον να το κάνει αυτό αν ο ίδιος είναι εξαρτημένος από μια ιδεολογία, αν είναι με οποιονδήποτε τρόπο δογματικός ή ιδιοτελής.

Η ευαισθησία δεν μπορεί ποτέ να ξυπνήσει με εξαναγκασμό. Μπορεί κανείς να εξαναγκάσει ένα ατίθασο παιδί να είναι φρόνιμο, αλλά έτσι δεν θα έχει αντιμετωπίσει εκείνο που κάνει το παιδί να είναι πεισματάρικο και αναιδές. Ο εξαναγκασμός γεννά την αντίδραση και το φόβο. Ανταμοιβή και τιμωρία, με οποιαδήποτε μορφή, κάνουν το νου δουλικό και θολωμένο- και αν αυτό είναι που θέλουμε για τα παιδιά μας, τότε ο εξαναγκασμός είναι ένας θαυμάσιος τρόπος για να προχωρήσουμε. Αλλά ένας τέτοιος τρόπος εκπαίδευσης δεν μας βοηθάει να κατανοήσουμε το παιδί, πλάνα για μια «Ουτοπία» δεν θα φέρουν ποτέ εκείνη τη ριζική αλλαγή της καρδιάς, που είναι ουσιαστική αν θέλουμε να δούμε να μπαίνει τέλος στους πολέμους και στην παγκόσμια καταστροφή. Τα ιδανικά δεν μπορούν να αλλάξουν τις σημερινές μας αξίες. Αυτές μπορούν να αλλάξουν μόνο με το σωστό είδος εκπαίδευσης που θα καλλιεργήσει την κατανόηση «εκείνου που είναι».

Κρισναμούρτι “Η εκπαίδευση και το νόημα της ζωής” εκδ.Καστανιώτη



User avatar
caprica
Posts: 145
Joined: Sat Feb 15, 2014 9:06 pm

Re: Krisnamurti

Postby caprica » Mon Jun 01, 2015 4:50 pm

Διαβάζω συχνά σε χώρους που σχετίζονται με τον εσωτερισμό και μάλιστα με τον Κρισναμούρτι, αναρτήσεις για αθανασία, για ψυχή και άλλους ευσεβείς πόθους. Έχουν θέση στην ομάδα τέτοιες απόψεις; Φυσικά αν μπορεί κανείς να τις υποστηρίξει με μια σοβαρή επιχειρηματολογία. Αν όμως δεν μπορεί;

Γιατί άραγε ο Κ. πουθενά δεν μιλά για μετά θάνατο ζωή, για Θεό, για ψυχή, για υπερβατικές εμπειρίες, για φώτιση ή για πνευματικούς διδασκάλους (συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού του); Ή όταν μιλά αποτρέπει όσους τον ακούν από τον να πιστεύουν και να ακολουθούν κάποιο δόγμα;

Σε αντίθεση με τους περισσότερους, αν όχι όλους τους άλλους "γκουρού" (αν και ο ίδιος δεν θα δέχονταν αυτόν τον χαρακτηρισμό) ο Κ. είναι βαθιά πραγματιστής. Ενδιαφέρεται να ανοίξει τον δρόμο για να "δούμε" ότι μπορούμε να παρατηρήσουμε, και μάλιστα άμεσα. Χωρίς το βάρος του παρελθόντος, χωρίς προσδοκία και χωρίς φόβο. Χωρίς φόβο, όχι γιατί είμαστε ασφαλείς σαν πνευματικές οντότητες και ψυχές, αλλά γιατί όταν υπάρχει παρατήρηση, με προσοχή, χωρίς σκέψη, απλά δεν υπάρχει φόβος.

Μπορεί όμως να παρατηρήσει κανείς την ψυχή, την μετά θάνατο ζωή, ή τον Θεό. Μάλλον Όχι. Ίσως ο ίδιος να μπορούσε να παρατηρήσει κάποια από αυτά ή και άλλα, αλλά αυτή η παρατήρηση δεν είναι προσβάσιμη στην συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων, ίσως και σε όλους, ή και μπορεί να είναι απλά μυθεύματα. Έτσι και αλλιώς όμως ξεφεύγουν από την δυνατότητα παρατήρησης μας, οπότε η ενασχόληση με δάφτα, είναι ενασχόληση της σκέψης, του παρελθόντος, δόγματα και απόψεις που μας μεταφέρουν άλλοι, ή που δημιουργεί η φαντασία μας.

Μπορεί να παρατηρήσει όμως πολλά πράγματα, ένα λουλούδι, ένα σκουπίδι, την αίσθηση της αφής ή την ιδιοδεκτική αίσθηση, και κυρίως την αίσθηση ότι υπάρχει.

=====

Επειδή πολλοί μπορεί να έχουν διαβάσει την βιογραφία του, να σημειώσω ότι η βιογραφία του δεν είναι γραμμένη από τον ίδιο και οι εμπειρίες που φέρεται να βίωσε, δεν αποτέλεσαν ποτέ, ούτε στο ελάχιστο, μέρος της διδασκαλίας του.



User avatar
caprica
Posts: 145
Joined: Sat Feb 15, 2014 9:06 pm

Re: Krisnamurti

Postby caprica » Wed Aug 19, 2015 12:35 pm

Άφησε για λίγα δευτερόλεπτα στην άκρη τις προσδοκίες σου, τους φόβους, την μνήμη, αν είναι δυνατό την σκέψη, και παρατήρησε κάτι, οτιδήποτε χωρίς να το κρίνεις. Αυτό μπορεί να είναι το ερέθισμα που φτάνει στο μάτι σου, η αναπνοή σου, αλλά και η σχέση σου με ένα άνθρωπο.



User avatar
osho
Site Admin
Posts: 259
Joined: Tue Feb 11, 2014 12:04 am

Re: Krisnamurti

Postby osho » Mon Oct 26, 2015 8:00 pm

Στην ζωή μας αντιμετωπίζουμε καθημερινά διλήμματα που απαιτούν δράση. Μερικές φορές η επιλογή μας φαίνεται αυτονόητη, άλλες δυσκολευόμαστε να επιλέξουμε τι θα κάνουμε. Τι κάνουμε λοιπόν;

Η προσέγγιση του Κ. από όσο μπορώ να την καταλάβω δεν προτείνει "μη δράση". Παρατηρεί όμως ότι ταυτιζόμαστε με κάποιον στόχο, φόβο, δρόμο, επιλογή, και έτσι αντί να υπάρχουμε σαν συνειδητοί άνθρωποι και να επιλέγουμε την δράση μας μέσα από παρατήρηση και κατανόηση, αντιδράμε σύμφωνα με ένα "πρόγραμμα" που έχουμε μέσα μας.

Αν μπορούμε να παρατηρήσουμε και να κατανοήσουμε, όντας συνειδητοί αυτό που ζούμε, τότε και η επιλογή δράσης μας θα είναι η καλύτερη δυνατή. Όμως αν δεν είμαστε σε θέση να το κάνουμε, κάθε δράση που επιλέγουμε, δεν είναι στην πραγματικότητα επιλογή, αλλά αυτοματισμός, αντίδραση, που δεν ξέρουμε που οδηγεί και αν θέλουμε να πάμε εκεί.....

Όμως, και πολύ σωστά, θα πει κάποιος, αν δεν έχουμε "φωτιστεί", αν δηλαδή δεν είμαστε σε θέση να παρατηρούμε, χωρίς το βάρος του παρελθόντος, τους φόβους και τις προσδοκίες του μέλλοντος, και να κατανοούμε αυτό που ζούμε, τι κάνουμε; Μένουμε άπραγοι;
Εδώ δεν θυμάμαι να έχει κάπου απαντήσει ο Κ. μια και ο στόχος του, ήταν στο να αφυπνίσει και όχι να δώσει ασπιρίνες και ευκολοχώνευτες συνταγές.

Μια απάντηση όμως έχει δωθεί σχετικά από τον Γκουρτσίεφ αν θυμάμαι καλά, και δεν νομίζω οτι ο Κ. θα διαφωνούσε και πολύ.
Όταν δεν είμαστε σε κατάσταση να κατανοήσουμε και να επιλέξουμε συνειδητά την δράση μας, τότε ακολουθούμε την κλίμακα αξιών που έχουμε μέσα μας και κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε. Σε μερικές περιπτώσεις ίσως αυτό είναι αρκετό, έτσι το να δώσεις ένα χέρι βοήθειας σε κάποιον που πονάει, ίσως θα ήταν προτιμότερο να είναι προϊόν συνειδητής επιλογής, αλλά και ασυνείδητο να είναι δεν πάει απαραίτητα χαμένο.


Η απελευθέρωση από το γνωστό.

User avatar
osho
Site Admin
Posts: 259
Joined: Tue Feb 11, 2014 12:04 am

Re: Krisnamurti

Postby osho » Mon Oct 26, 2015 8:15 pm



Η απελευθέρωση από το γνωστό.

User avatar
osho
Site Admin
Posts: 259
Joined: Tue Feb 11, 2014 12:04 am

Re: Krisnamurti

Postby osho » Mon Oct 26, 2015 8:16 pm



Η απελευθέρωση από το γνωστό.

User avatar
osho
Site Admin
Posts: 259
Joined: Tue Feb 11, 2014 12:04 am

Re: Krisnamurti

Postby osho » Mon Oct 26, 2015 8:21 pm



Η απελευθέρωση από το γνωστό.

User avatar
Cloud87
Posts: 25
Joined: Thu Jul 06, 2017 6:27 pm

Re: Krisnamurti

Postby Cloud87 » Fri Jul 07, 2017 10:25 pm

Ωραίο θέμα. Γιατί βρίσκεται στην κατηγορία "ανάμεσα στη μεταφυσική και την επιστήμη";

Αν δεν φέρουμε ηθελημένα μια ριζική αλλαγή στην εκπαίδευση, είμαστε άμεσα υπεύθυνοι για τη διαιώνιση του χάους και της δυστυχίας- και όταν τελικά γίνει κάποια τερατώδης και βάναυση επανάσταση, θα δώσει απλώς την ευκαιρία σε μια άλλη ομάδα ανθρώπων να γίνουν εκμεταλλευτές και απάνθρωποι. Η κάθε ομάδα που βρίσκεται στην εξουσία αναπτύσσει τα δικά της μέσα καταπίεσης, είτε πρόκειται για μία ψυχολογική πειστικότητα προπαγάνδας, είτε για ωμή βία.


πολύ ενδιαφέρον κομμάτι. Τι θα μπορούσε να μας διδάσκει άραγε η εκπαίδευση που να μας κάνει ανθρώπους; Που θα μας κάνει να μην πατάμε τον πλησίον μας για προσωπικό όφελος; που θα μας κάνει να υπολογίζουμε το πως νιώθουν οι άλλοι. Τι πρέπει να διδαχθούν οι αυριανοί κατέχοντες την εξουσία για να υπολογίζουν τους υποτελείς τους;




Return to “Θέματα και Σχολές εσωτερισμού”

cron