freeforum.gr

δοκιμαστική λειτουργία - συμβουλές καλόδεχτες

Λατινικά, να διδάσκονται ή όχι στα σχολεία;

User avatar
osho_st
Site Admin
Posts: 312
Joined: Tue Feb 11, 2014 12:04 am

Λατινικά, να διδάσκονται ή όχι στα σχολεία;

Postby osho_st » Fri Sep 21, 2018 11:38 am

Διάβασα ένα κείμενο του κ. Ανδρέα Ν. Μιχαλόπουλου, Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Θα το βρείτε στην παραπομπή:
http://www.efsyn.gr/arthro/gia-ti-didas ... ekpaideysi
Μικρό κομμάτι από εκεί αντιγράφω εδώ.
Image
.........
............
Σε αυτές τις αναχρονιστικές, ανορθολογικές και αντιεπιστημονικές αντιλήψεις αντιπαρατάσσεται πλειάδα επιχειρημάτων που καταδεικνύουν ότι η διδασκαλία των Λατινικών είναι όχι απλώς επιθυμητή αλλά απολύτως απαραίτητη στην Ελλάδα του 21ου αιώνα. Παραθέτω μερικά από αυτά:

i. Οι Ρωμαίοι διαμόρφωσαν την ταυτότητά τους με βασικό πρότυπο τους Ελληνες. Η κατακτημένη Ελλάδα κατέκτησε πολιτισμικά τη νικήτρια Ρώμη και συνακόλουθα η Ρώμη έγινε η γέφυρα για τη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού στην Ευρώπη. Μέσω του μαθήματος των Λατινικών γίνεται κατανοητή η αδιάρρηκτη συνάφεια των δύο πολιτισμών.
ii. Το μάθημα αυτό έχει ξεκάθαρο ευρωπαϊκό προσανατολισμό. Η μελέτη της λατινικής γλώσσας και λογοτεχνίας και του ρωμαϊκού πολιτισμού συμβάλλει στη σφυρηλάτηση ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής συνείδησης από τους Ελληνες μαθητές, οι οποίοι έτσι δεν μένουν εγκλωβισμένοι στη στείρα, μονόπλευρη και γι’ αυτό στρεβλή λατρεία τού –αναντίρρητα σπουδαίου– ελληνικού πολιτισμού.
iii. Τα Λατινικά υπήρξαν για αιώνες η γλώσσα της διοίκησης, της εκκλησίας, της επιστήμης, των τεχνών και αποτέλεσαν τον βασικό φορέα του ευρωπαϊκού πολιτισμού, αφομοιώνοντας αρχικά την αρχαιοελληνική σκέψη και στη συνέχεια τον Χριστιανισμό.

Θα μπορούσα ακόμη να τονίσω ότι γνωρίζοντας τον ρωμαϊκό κόσμο κατανοούμε πληρέστερα το Βυζάντιο και ανασυνθέτουμε πολιτισμικά νήματα που φτάνουν ώς το σήμερα∙ ή να επιχειρηματολογήσω για τη συμβολή της γνώσης της Λατινικής στην εκμάθηση διαδεδομένων λατινογενών γλωσσών (ιταλικής, ισπανικής, γαλλικής, αλλά και αγγλικής και γερμανικής)∙ ή να μιλήσω για τη χρησιμότητα της Λατινικής λ.χ. σε νομικούς, γιατρούς και φαρμακοποιούς∙ ή να επισημάνω πως, σε καιρούς που ακόμη και χώρες με πολύ διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο (όπως η Κίνα) επενδύουν στη γνωριμία τους με τον ρωμαϊκό πολιτισμό, εμείς, στην Ελλάδα, τον αποστρεφόμαστε.
..........
.....
Εκεί ο κ. Ανδρέας υποστηρίζει την αναγκαιότητα διδασκαλίας των Λατινικών στα λύκεια. Έχω κάποιες επιφυλάξεις για την θέση του.


Η απελευθέρωση από το γνωστό.

User avatar
osho_st
Site Admin
Posts: 312
Joined: Tue Feb 11, 2014 12:04 am

Re: Λατινικά, να διδάσκονται ή όχι στα σχολεία;

Postby osho_st » Fri Sep 21, 2018 11:39 am

Τι θα λέγατε για ένα μάθημα γεωπονίας - δενδροκομίας; Πως θα σας φαίνονταν η εισαγωγή στο λύκειο της μηχανολογίας; Μήπως πρέπει να έχουμε ένα ξεχωριστό μάθημα για την εξελικτική αντί για μια σημείωση στην βιολογία; Είναι δυνατό να διαπλάσουμε χρηστούς πολίτες χωρίς ιστορία της τέχνης; Και ποιος μπορεί να αρνηθεί την σημασία ενός μαθήματος ιστορίας της επιστήμης; Αλλά μια και ζούμε σε ένα κόσμο έντασης από πια ηλικία θα πρέπει να μυήσουμε τους νέους στην γιόγκα και τον διαλογισμό; Σκεφτήκατε πως ο μέσος μαθητής έχει μεσάνυχτα από αστρονομία; Πριν μάθουμε λατινικά δεν θα πρέπει να αποκτήσουμε κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις γλωσσολογίας; Μια γλώσσα από διαφορετική γλωσσική οικογένεια μήπως θα όξυνε την νοητική ικανότητα των νέων; Φυσικά η συνεχής ενημέρωση πάνω σε θέματα τεχνολογίας και κινδύνων που κρύβει είναι στοιχειώδης ανάγκη.
Ή να μιλήσουμε για την σημασία της κοινωνιολογίας που από ότι πήρε το αυτί μου, θα αντικαταστήσει τα λατινικά;


Η απελευθέρωση από το γνωστό.

User avatar
osho_st
Site Admin
Posts: 312
Joined: Tue Feb 11, 2014 12:04 am

Re: Λατινικά, να διδάσκονται ή όχι στα σχολεία;

Postby osho_st » Fri Sep 21, 2018 11:40 am

Κύριε Ανδρέα Μιχαλόπουλε, δυστυχώς τα αντικείμενα που είναι σημαντικά για την πολύπλευρη ανάπτυξη ενός ενημερωμένου πολίτη, είναι πάρα πολλά και διαθέσιμος χρόνος για μάθηση λίγος. Οι άνθρωποι που έχουν εντρυφήσει σε ένα αντικείμενο έχουν την τάση να το θεωρούν ιδιαίτερα σημαντικό, απαξιώνοντας στην πράξη, αν και άθελά τους, άλλα αντικείμενα.

Έτσι βλέπουμε οι καθηγητές στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, αρκετές φορές, να απαιτούν από τον φοιτητή να μάθει ένα απίστευτο όγκο πληροφοριών σχετικών με το αντικείμενό τους, αλλά μικρής ή και ανύπαρκτης σημασίας για το αντικείμενο της σχολής του.
Έτσι στην Γεωπονική "μαθαίναμε" θέματα θεωρητικής φυσικής, που ήταν ενδιαφέροντα σαν μια γενική γνώση, (κάτι που θα προσέφερε μια απλή παρουσίαση). αλλά σίγουρα δεν ήταν σημαντικά για το αντικείμενο της σχολής.

Φοβάμαι ότι και εσείς πέφτετε στην ίδια παγίδα, υπερβολικής αξιολόγησης ενός αντικειμένου που είσαστε ειδικός, όπως άλλωστε τείνουμε να πέφτουμε όλοι μας....

Διατηρώ λοιπόν πολλές αμφιβολίες αν τα λατινικά είναι όντως τόσο σημαντικά για την πολύπλευρη ενημέρωση ενός μαθητή ή αν πρέπει να αποτελούν αντικείμενο όσων επιλέγουν ένα σχετικό με αυτά κλάδο (ποιος να είναι αυτός δεν είμαι σίγουρος). Σημαντικά εννοείται αν συνεκτιμήσουμε τον περιορισμένο χρόνο και δυνατότητες μάθησης, αλλά και τα άλλα γνωστικά αντικείμενα που θα μπορούσαν να διδαχθούν στον χρόνο των λατινικών.


Η απελευθέρωση από το γνωστό.


Return to “Θέματα σχετικά με την γλώσσα.”

cron